Temat dodatków do paliwa w samochodach wyposażonych w filtry cząstek stałych jest naprawdę obszerny. Każdy ma bowiem nieco inne zdanie na temat przydatności tychże dodatków. Jedni uważają, że warto je stosować, inni są zupełnie przeciwni używaniu jakichkolwiek preparatów do paliwa w autach z filtrami. Czy można jednak pomiędzy tymi wszystkimi opiniami znaleźć złoty środek? Odpowiedź znajdziesz w naszym artykule. Przekonaj się!
Filtry cząstek stałych dzielą się na dwa rodzaje, czyli filtry mokre (FAP) oraz filtry suche (DPF). Wybierając dodatki do paliwa, musisz przede wszystkim odpowiedzieć sobie na pytanie, jaki filtr posiadasz w aucie. W zależności od tego, czy posiadasz DPF czy FAP, dodatki mogą być potrzebne lub nie. To właśnie w przypadku tego drugiego niezbędne jest zastosowanie odpowiednich preparatów. Zawierają one roztwór tlenku ceru oraz lantanowca i mają za zadanie obniżyć temperaturę spalania sadzy o około 200 stopni. Pozwala to na proste i szybkie pasywne czyszczenie filtra. Zazwyczaj takie rozwiązania można spotkać we francuskich samochodach, jak chociażby Peugeot czy Citroen. Dodatek znajduje się w pięciolitrowym zbiorniku i dozowany jest w odpowiednich proporcjach do baku. Warto mieć na uwadze fakt, że jeśli tankujesz niewielkie ilości paliwa, komputer może ich nie wychwycić i nieodpowiednio dopasować ilość dodatku. Z kolei, kiedy płynu zacznie brakować, kontrolka na desce rozdzielczej poinformuje Cię o tym. Jeśli zaś chodzi o filtry suche, czyli DPF, stosowanie fabrycznych dodatków do paliwa nie jest konieczne.
Jak wspominaliśmy na samym początku, jedni kierowcy są zwolennikami stosowania dodatków do paliw w autach z DPF czy FAP, inni zaś ich unikają. Zdarza się oczywiście, że nawet najlepszy preparat nie pomoże, ale istnieje kilka przypadków, w których użytkownicy samochodów wybierają dodatki do paliw. Kiedy najczęściej ma to miejsce? Na przykład wtedy, kiedy kierowca chce zmniejszyć ilość wytwarzanej sadzy i tym samym zwiększyć żywotność filtra. Sadza wytwarzana jest bowiem w momencie, gdy węgiel nie spala się całkowicie. Stąd też dodatek do paliwa ma za zadanie poprawić efektywność spalania mieszanki paliwowej w obniżonej ilości tlenu.
Kierowcy stosują dodatki paliwa w autach z filtrami cząstek stałych również wtedy, gdy chcą zabezpieczyć układ zasilania i ochronić go przed rdzą. W takim wypadku preparat powinien zapobiegać przed osadzaniem się zanieczyszczeń, poprawiać funkcje smarne oraz zmniejszać lepkość. Ostatnia sytuacja, w której zasadne jest stosowanie dodatków ma miejsce wtedy, gdy zechcesz usunąć istniejące zanieczyszczenia. Pamiętaj, że nie pozwoli Ci to na całkowite pozbycie się wszelkich zabrudzeń, ale z pewnością usunie je choć w części i osłabi wiązania cząstek stałych oraz zanieczyszczeń. W efekcie podczas regeneracji filtra pozbycie się zanieczyszczeń będzie dużo szybsze oraz łatwiejsze.
Dodatków do paliwa w samochodach z filtrem cząstek stałych nie należy stosować, kiedy jest on zapchany popiołem, który powstał podczas utlenienia się zanieczyszczeń. W takim przypadku żadne preparaty nie pomogą, a wręcz mogą zaszkodzić. Jeśli jesteś w takiej sytuacji, najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z najpopularniejszego systemu czyszczenia, czyli poddanie filtra cząstek stałych regeneracji. Przeprowadzana jest ona przez fachowców w warsztatach, którzy do tego celu wykorzystują specjalistyczne preparaty chemiczne oraz wodę pod odpowiednim ciśnieniem i w odpowiedniej temperaturze. Skuteczność tej usługi ocenia się na ok. 99%. Pozwala ona na usunięcie zanieczyszczeń z sadzy, popiołu, oleju silnikowego oraz płynu chłodniczego, a przy tym jest w pełni bezpieczna dla samego wkładu rdzenia filtra.