W jaki sposób wymusić wypalanie DPF? Przekonaj się. DPF to filtr cząstek stałych montowany w układach wydechowych silników samochodowych, który zapobiega przedostawaniu się zanieczyszczeń do atmosfery. Jego zadaniem jest oczyszczenie gazów spalinowych z cząstek stałych, czyli najprościej mówiąc z sadzy. Jak można się domyślić, zanieczyszczenia te gromadzą się na filtrze, dlatego też niezbędne jest jego regularne wypalanie. W jaki sposób wymusić wypalanie DPF? Przekonaj się. Zapraszamy do lektury!
Filtry DPF po odfiltrowaniu z gazów spalinowych sadzy, magazynują ją wewnątrz, a więc z czasem zaczynają się nią wypełniać. Po czym poznać, że w filtrze cząstek stałych zgromadziła się duża ilość zanieczyszczeń? Informuje o tym żółta kontrolka, która symbolizuje filtr DPF. Zapala się wówczas, gdy sterownik silnika otrzyma odpowiednie dane z różnicowego czujnika ciśnienia, który zlokalizowany jest przed oraz za filtrem DPF. W momencie, gdy różnica ciśnień jest duża, sterownik przekazuje informację i od tej chwili jest on gotowy do przeprowadzenia procesu wypalania DPF.
Rozpoczęcie wypalania jest możliwe w momencie, kiedy zapewniona jest odpowiednia ilość paliwa, które nie spala się w jednostce napędowej, ale dostarczane jest jako dotrysk w suwie wydechu tłoka. Z uwagi na to, że w komorze spalania temperatura jest wtedy stosunkowo niska, paliwo spala się w układzie wydechowym. Cały proces trwa kilkanaście minut.
Może się zdarzyć tak, że wymuszone wypalanie filtra cząstek stałych nie będzie możliwe z różnych względów. Jednym razem trzeba będzie zatrzymać proces w trakcie jego trwania, innym razem przegapi się moment, w którym DPF należy wypalić. W takim wypadku najlepiej będzie zdecydować się na regenerację DPF. Warto skorzystać z tego systemu czyszczenia, ponieważ pozwoli on uniknąć kosztownej wymiany filtra na nowy.
By poprawnie zainicjować i skutecznie przeprowadzić proces wypalania DPF, należy przede wszystkim utrzymywać stałe obroty silnika na poziomie ok. 2500-3500 obr./min, które zapewnią odpowiednią temperaturę podczas całej procedury. Dodatkowo warto również starać się hamować silnikiem. Warto także pamiętać, by nie wyłączać silnika podczas wypalania, gdyż może to doprowadzić do awarii wkładu filtra. Co więcej, podczas wymuszania wypalania DPF na postoju, nie wolno stawiać samochodu w zamkniętym pomieszczeniu. Istotne jest, by wykonywać proces na otwartej przestrzeni.
Filtr DPF można wypalić na postoju lub podczas jazdy. Jeśli zdecydujesz się na pierwsze rozwiązanie, pamiętaj o utrzymaniu stałych, podwyższonych obrotów silnika przez kilkanaście minut. Pozwoli to na zapewnienie odpowiednio wysokiej temperatury, która doprowadzi do wypalenia DPF, czyli usunięcia wszelkich zanieczyszczeń. Nie jest to jednak najlepszy sposób. Dużo skuteczniejsze okazuje się bowiem wypalanie filtra podczas jazdy. Wtedy też napływające powietrze chłodzi silnik, do czego nie dochodzi w momencie, gdy auto stoi.
Jeśli więc podczas jazdy otrzymasz komunikat, że należy wykonać wypalanie zapchanego DPF, możesz śmiało od razu wykonać cały proces. Podobnie, jak w przypadku poprzedniej metody, utrzymaj wysokie i stałe obroty silnika na poziomie ok. 2500-3500 obr./min przez kilkanaście kilometrów. Wypalanie DPF najlepiej wymusić podczas dłuższej jazdy, np. drogą ekspresową lub autostradą. W takich warunkach utrzymanie wysokich obrotów silnika przez kilkanaście minut nie jest problematyczne.
Nie da się jednoznacznie określić, jak często powinno się wypalać DPF. Jest to bowiem kwestia indywidualna, która zależy od wielu czynników. Przede wszystkim od stylu jazdy, modelu auta, temperatury silnika, jak i temperatury zewnętrznej, poziomu zapchania filtra cząstek stałych, a także wielu innych. Właśnie z tego względu nie da się podać konkretnej liczby kilometrów, po przebyciu których trzeba wykonać wypalanie. Jednak jak pokazuje rzeczywistość, w nowych i sprawnych autach, wypalanie DPF następuje po przejechaniu ok. 600-800 km. Jeśli więc pojawią się pewne anomalie, czyli częstotliwość wypalania filtra będzie częstsza lub rzadsza, warto skorzystać z usług specjalistów, którzy zajmują się regeneracją i czyszczeniem DPF, a więc z pewnością pomogą rozwiązać ten problem. Może on bowiem wynikać z usterki w aucie lub dużego nagromadzenia się popiołu w filtrze cząstek stałych.