Filtr cząstek stałych podczas użytkowania powoli wypełnia się sadzą, dlatego tak ważna jest jego regularna regeneracja. Niestety objawy zapchanego DPF są często trudne do zauważenia, co oznacza, że bardzo łatwo można doprowadzić do zużycia oraz zniszczenia filtra. Istnieje jednak kilka objawów, po wystąpieniu których każdemu właścicielowi samochodu z filtrem cząstek stałych powinna zaświecić się czerwona lampka. Kiedy DPF wymaga czyszczenia? Jak rozpoznać objawy zapchanego filtra cząstek stałych? Podpowiadamy!
Zanim przejdziemy do omawiania objawów zapchanego filtra cząstek stałych, warto najpierw wyjaśnić, czym tak naprawdę jest filtr cząstek stałych i co powinien wiedzieć o nim każdy, kto posiada taki filtr w swoim aucie. Otóż przede wszystkim należy zacząć od tego, że DPF to jeden z podstawowych filtrów, który składa się na układ wydechowy. Zlokalizowany jest w pojazdach, które posiadają silniki wysokoprężne. Filtr cząstek stałych odpowiada za oczyszczanie paliwa z cząstek sadzy oraz popiołów. Znajduje się on za katalizatorem i jest dosyć prosty w budowie. Umieszczony jest w puszce wykonanej ze stali nierdzewnej. W środku znajdują się kanaliki wlotowe, które są zamknięte z jednej strony, dzięki czemu spaliny przepływają przez ścianki kanalików i oczyszczane są z sadzy.
Wszyscy kierowcy wskazują podobne objawy zapchanego DPF. Pierwszą i najważniejszą jest oczywiście świecąca się kontrolka filtra DPF. Jeśli filtr będzie zapchany, kontrolka powinna zaświecić się na desce rozdzielczej auta. Warto mieć na uwadze fakt, że dzieje się to na podstawie danych z różnicowego czujnika ciśnienia, który umieszczony jest zarówno przed, jak i za filtrem. W przypadku, gdy różnica pomiędzy ciśnieniem sprzed oraz zza filtra jest duża, kontrolka zaczyna się świecić. Informuje w ten sposób o tym, że powietrze oraz spaliny nie przepływają przez DPF. Może się jednak zdarzyć, że czujnik będzie uszkodzony. W takiej sytuacji kontrolka na desce rozdzielczej nie zaświeci się. Dlatego też warto pamiętać, że istnieje także kilka innych objawów zapchanego DPF. Oto one:
Konsekwencje długotrwałego użytkowania zapchanego filtra cząstek stałych mogą być katastrofalne, dlatego nie wolno bagatelizować pojawiających się objawów. Najlepiej jak najszybciej wykonać regenerację zapchanego filtra, która jest w stanie przywrócić mu dawną jakość w niemal 100%.
Warto pamiętać, że wytrzymałość filtra cząstek stałych wynosi około 200-250 tysięcy km. Jednak w przypadku nieprawidłowej eksploatacji, może się on zużyć znacznie szybciej, co w krótkim czasie doprowadzi do jego zapchania. Poniżej przedstawiamy kilka rad, jak dbać o DPF i czego unikać podczas jego użytkowania.
Na koniec dodamy, że wycinanie czy wypalanie DPF nie jest najlepszą metodą radzenia sobie z zapchanym filtrem cząstek stałych. Przywracanie go do parametrów fabrycznych powinno odbywać się sprawdzonymi metodami, takimi jak czyszczenie ich metodą hydrodynamiki.